Column van top tot teen (5): Hoe voorkom je een energiedip?

Hoe voorkom je een energiedip?
Ik vind het bijzonder om wielrenners te zien als ze vergeten zijn om hun energievoorraad aan te vullen. Ze krijgen een hongerklop, komen de man met de hamer tegen en staan bijna geparkeerd. Tennissers spelen vaak lange wedstrijden. Die hebben de goede gewoonte om na twee games alles even aan te vullen. Of zouden zij hiervoor een seintje van hun coach krijgen?
Als je jouw sportieve prestaties wil verbeteren of nog op hoge leeftijd wil hockeyen, zonder dat het spel op het veld op tafelvoetbal begint te lijken, dan is het verstandig om op je voeding te letten. Voeding zorgt ook voor het herstel na je inspanning en het voorkomen of verminderen van allerlei klachten.
Voor sportieve inspanningen heb je energie nodig, die je uit koolhydraten, eiwitten en vetten haalt. Als je die drie energiebronnen tegelijk inneemt, krijg je een enorme energieboost. Daarnaast zijn vitaminen en mineralen onmisbaar om allerlei stofwisselingsprocessen in je lichaam te regelen. Anti-oxidanten heb je nodig om blessures, zoals scheenbeenvliesontsteking en tennisarm, te voorkomen of te bestrijden. Anti-oxidanten vind je onder andere in spruitjes, blauwe bessen, kurkuma en de galangawortel. Door vijf of zes kleine maaltijden op een dag te nemen, zorg je ervoor dat je inzinkingen op een dag minder ernstig zijn, bovendien stimuleer je hiermee de stofwisseling.
Je vochthuishouding is erg belangrijk. Bij zweet verlies je vocht en mineralen, dit moet je tijdens de wedstrijd of training direct en helemaal aanvullen. Als je dorst krijgt, ben je namelijk al te laat, het duurt lang voordat het vocht in je spieren zit. Dorst krijg je als je 1% van het vocht in je lichaam verliest. Bij 2% vochtverlies merk je aan jezelf dat je sportprestaties duidelijk minder zijn en bij 5% vochtverlies heb je onder andere te maken met spierkramp.
Als je voedingssupplementen volgens de richtlijnen inneemt, ben je er zeker van dat je van bepaalde voedingsstoffen genoeg binnen krijgt. Er zijn veel voedingssupplementen. Je kan bijvoorbeeld denken aan een voedingssupplement vol vitamines, mineralen en sporenelementen, dit levert je extra energie en weerstand op. Als je een voedingssupplement neemt dat van teunisbloemolie gemaakt is, worden je menstruatieongemakken tot een minimum beperkt.
Als je naar sportief plezier en succes op het hockeyveld verlangd, is het innemen van de juiste voeding daar een bepalende factor voor. Voeding en beweging zijn immers twee onafscheidelijke vrienden.
Arnoud Berkman
De volgende column heeft als onderwerp: Hoe ontdek je wat je lichaam wil eten en drinken?

Reageer